Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Verminder, voorkom en leer omgaan met stress (deel 1)
Categories: stress

Komt er dan nooit een einde aan stress?
Soms lijkt het alsof er nooit een einde zal komen aan stress. Meer uren in een dag is een utopie, de rekeningen zullen altijd binnen blijven komen, je werk wordt echt niet rustiger en je familie zal echt niet minder van je gaan verwachten. Toch heb je veel meer controle over je leven da je denkt. Sterker nog, je dat realiseren is het begin van een leven met minder of geen stress. En de basis van ‘stress management’. Het managen van stress heeft alles te maken met het heft in hand nemen: over je gedachten, je emoties, je agenda, je omgeving en je manier van omgaan met problemen. Het uiteindelijke doel is een evenwichtig leven, met tijd voor werk, relaties, ontspanning en vermaak – en veerkrachtig te blijven als je onder druk staat en tegelijkertijd uitdagingen blijven aangaan.

Identificeer de stressbronnen
Stress management begint met het identificeren van de bronnen van stress in je leven. Dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt. De echte bronnen van stress zijn niet altijd duidelijk, en je ziet je eigen stress-inducerende gedachten, gevoelens en gedrag gemakkelijk over het hoofd. Natuurlijk weet je dat je je druk maakt om de deadlines op je werk. Maar misschien is het het uitstellen van de dingen, in plaats van de taken zelf, dat leidt tot de stress.

Om de echte bron van je stress te identificeren, kijken naar je gewoonten, houding en excuses:

Leg je je stress als tijdelijk uit (‘er gebeurt deze periode zo veel’), terwijl je je niet kunt herinneren even lekker een adempauze genomen te hebben?

Zie je stress als een integraal onderdeel van je werk of privé-leven ( “het is altijd een drukte van jewelste hier “) of als deel van je persoonlijkheid (‘ik ben altijd druk en gehaast, ik wil zoveel doen’)?

Geef je anderen of externe omstandigheden de schuld van stress? Of vind je jouw stress volkomen normaal?

Zolang je niet zelf de verantwoordelijkheid neemt voor je stress, zul je nooit degene zijn die er voor gaat zorgen dat je stress minder wordt of verdwijnt.

Melinda Smith, M.A., Ellen Jaffe-Gill, M.A., and Robert Segal, M.A contributed to this article.

Lees deel 2: Houd een stress-dagboek bij

Leestip

Comments are closed.