Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Verminder, voorkom en leer omgaan met stress (deel 4)
Categories: burn-out, stress

Vermijd onnodige stress
Je kunt niet alle stress vermijden. Sommige sitiaties kunnen een gevoel van stress en rusteloosheid geven, maar kun je beter toch niet uit de weg gaan. Er zijn echter meer stressfactoren die je kunt elimineren dan je denkt.

Leer ‘nee’ te zeggen
Ken je grenzen en hou je eraan. Of het nou in je werk is of je privé-leven, weiger extra verantwoordelijkheden aan te nemen als je dichtbij je eigen grenzen bent. Meer doen dan je aankunt, is precies het juiste recept voor stress.

Vermijd mensen die je stress geven
Als er iemand is die jou stress geeft en je kunt die situaties of relatie niet veranderen, zorg dan dat je minder tijd met die persoon hoeft oor te brengen of zorg dat je er helemaal niets meer mee te maken hebt.

Neem controle over de omstandigheden
Als je stress krijgt van files of van haast in het verkeer, neem dan een andere route of meer tijd voor je reis. Als je grote drukke supermarkten vervelend vind, ga dan naar leuke kleine winkeltjes en neem je tijd ervoor. Of doe je boodschappen online.

Vermijd gespreksonderwerpen waar je stress van krijgt
Als je ontdaan of in de stress raakt van bepaalde gespreksonderwerpen, vermijd die gesprekken dan. Als je vaak met dezelfde mensen over die onderwerpen in gesprek raakt, verexcuseer jezelf of begin een ander gesprek.

Verkort je to-do list
Analiseer je agenda, je verantwoordelijkheden en je dagelijkse taken. Als het eigenlijk te veel is, maak dan onderscheid tussen ‘zouden moeten’ en ‘moeten’. Taken die nu niet noodzakelijk zijn, zet die lager op je lijstje. Of haal ze er gewoon helemaal af.

Lees ook deel 5: Verander de situatie
Lees deel 3: Ongezonde manieren om met stress om te gaan

Melinda Smith, M.A., Ellen Jaffe-Gill, M.A., and Robert Segal, M.A contributed to this article.

Leestip

Comments are closed.