Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Verminder, voorkom en leer omgaan met stress (deel 5)
Categories: burn-out, stress

Probeer de situatie te veranderen
Als het niet mogelijk is om een stress-situatie te voorkomen, probeer dan iets aan de situatie te veranderen. Zodat die volgende keer anders is. Je zult naar jezelf moeten kijken, naar hoe je communiceert met anderen, je opstelt en gedraagt in je dagelijks leven. Tips:

Spreek je gevoel uit. Als iemand of iets je dwars zit, deel dan je zorg. Als je je gevoelens niet uitspreekt, bouwt een verkeerd gevoel zich op en houdt de vervelende situatie aan.

Stel je open voor een compromis. Als je aan de ander vraagt om zijn of haar gedrag te veranderen, wees dan bereid dat zelf ook te doen. Als je bereid bent je een beetje aan te passen, is de kans groot dat je uitkomt op de gulden middenweg. Een plek waar je je beter zult voelen.

Wees assertief. Neem plaats achter het stuur van je leven. Pak problemen bij de kop, probeer erop te anticiperen en te vervelende situaties te voorkomen. Stel, je hebt een deadline over twee maanden voor het afronden van een belangrijk document waarvoor je enkele collega’s nodig hebt. Als het dan ook vakantietijd is en die collega’s gaan ook nog weg, zorg dan dat je ze op tijd inplant, zodat je niet met lege handen komt te staan.

Gebruik je tijd beter. Slecht tijd management veroorzaakt veel stress. Als je planningen te krap zijn en je loopt achter de feiten aan, is het moeilijk om rustig en gefocust te blijven. Als je vooruit plant en niet teveel hooi op je vork neemt, voorkom je een hoop stress.

Melinda Smith, M.A., Ellen Jaffe-Gill, M.A., and Robert Segal, M.A contributed to this article.

Lees deel 4: Vermijd onnodige stress
Lees deel 6: Bekijk de problemen van een andere kant

Leestip

Comments are closed.