Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Verminder, voorkom en leer omgaan met stress (deel 6)
Categories: burn-out, stress

Als je geen invloed hebt op de factoren die bij jou stress veroorzaken, zit er maar een ding op: je aanpassen. Probeer de controle te houden door je verwachting en je houding te veranderen. Denk eens aan het volgende:

Bekijk de problemen van een andere kant
Zoals Emile Ratelband zou zeggen ‘bekijk het positief’. Stel, je staat in de file. Je kunt jezelf heel kwaad gaan maken, maar je kunt ook denken ‘ik heb even lekker wat tijd voor mezelf’ of ‘nu kan ik eens lekker naar muziek luisteren’.

Zie het grotere geheel
Probeer de stress-situatie van een afstand te bekijken en vraag jezelf af hoe belangrijk het probleem op de lange termijn is. Maakt het over een maand of een jaar nog iets uit? Is het echt de moeite waard om je zo druk te maken? Zo niet, gebruik je energie dan voor iets beters.

Wees minder perfectionistisch
Vaak wordt stress veroorzaakt door perfectionisme. Als mensen het allerbeste van zichzelf verwachten. Probeer eens genoegen te nemen met een zes of zeven. Zoals Doe Maar zong in ‘Leven met een zeven’.

Denk aan alle leuke dingen in het leven
Als stress je dag beheerst, denk dan aan wat je wel waardert in het leven. En aan al je talenten en ‘blessings’. Focussen op het positieve werkt altijd.

Melinda Smith, M.A., Ellen Jaffe-Gill, M.A., and Robert Segal, M.A contributed to this article.

Deel 5: Verander de situatie
Deel 7: Accepteer de situatie als je haar niet kunt veranderen

Leestip

Comments are closed.