Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Verminder, voorkom en leer omgaan met stress (deel 7)
Categories: burn-out, stress

Kun je de situatie niet veranderen? Accepteer die dan.
In het leven heb je niet op alles invloed. Sommige zaken liggen buiten je zogenoemede ‘cirkel van invloed’. Leg je daarbij neer. Voorbeeld: het gedrag van andere mensen. Een file door een ongeluk. De recessie. Probeer je er niet druk om te maken, want je kunt er echt niets mee. Concentreer je op waar je wel invloed op hebt. Bijvoorbeeld je reactie op de situatie.

Bekijk het van de positieve kant.
Van uitdagingen en barrieres die we moeten overwinnen, worden we sterker. Zie die situaties als kansen om sterker te worden. Om persoonlijk te groeien. Indien je de situatie zelf in de hand hebt gewerkt, leer dan van je fouten en maak ze niet nog een keer.

Deel je gevoelens.
Praat met een goede vriend over wat je doormaakt. Of zoek professionele hulp. Ook al is de situatie beroerd en niet gemakkelijk te wijzigen, erover praten kan de wijze waarop je erin staat wel veranderen.

Laat negatieve energie gaan
Mensen maken fouten en niets en niemand is perfect. Vergeef mensen hun fouten. Ook jezelf voor de ‘fouten’ die van hebt gemaakt. Blijf niet hangen in woede en negatieve gevoelens, en raak niet verbitterd. Focus op het positieve en ga door met nieuwe dingen.

Lees deel 6: Bekijk de problemen van een andere kant
Lees deel 8: Zorg goed voor jezelf

Leestip

Comments are closed.