Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Verminder, voorkom en leer omgaan met stress (deel 8)
Categories: burn-out, stress

Zorg goed voor jezelf
Naast het vermijden van onnodige stress, het accepteren van stressvolle situaties en je eraan leren aanpassen, is het ook belangrijk om simpelweg goed voor jezelf te zorgen en leuke dingen te doen. Dan kun je beter met stress omgaan, mocht het op je pad komen. Geen overbodige luxe! Kortom:

Ruim tijd in in je agenda om te ontspannen en relaxen.
Laat die tijd niet van je afnemen door jezelf of iemand anders. Je hebt die tijd nodig om weer op te laden.

Zoek mensen op waar je blij van wordt en die je inspireren.
Dat helpt je om je eigen situatie van een afstand te leren bekijken en er niet teveel ‘in op te gaan’. Relativeren kan je enorm helpen.

Doe elke dag iets wat je heel leuk vindt.
Zo heeft elke dag iets positiefs waar je naar uit kunt kijken en op terug kunt zien. Ga dansen, lezen, schrijven, muziek maken of een stuk fietsen. Wat jij leuk vindt.

Lach!
Zie de humor in van de situaties die je meemaakt. Zo relativeer je jezelf. Daarnaast is lachen heel gezond voor onder andere je immuunsysteem. Kortom: behoud je gevoel voor humor te allen tijde.

Melinda Smith, M.A., Ellen Jaffe-Gill, M.A., and Robert Segal, M.A contributed to this article.

Deel 7: Accepteer de situatie als je haar niet kunt veranderen
Deel 9: Tips voor ontspanningen, relaxen en jezelf weer opladen

Leestip

Comments are closed.