Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Verminder, voorkom en leer omgaan met stress (deel 10, slot)
Categories: burn-out, stress

Leef gezond
Als je gezond leeft, kun je je beter wapenen tegen stress. Enkele tips:

Beweeg regelmatig
Zorg dat je minimaal 30 minuten per dag beweegt en drie keer 30 minuten per week sport. Tennis, zwemmen, voetballen, hardlopen, fitness…., jij mag kiezen. De beste manier om opgebouwde stress en spanning kwijt te raken.

Eet gezond
Een gezond lichaam kan het beste tegen stress. Dus eet bewust. Gedurende de hele dag. Start met een ontbijt en sla daar na geen maaltijden over. Eet voldoende groente en fruit.

Gebruik niet te veel cafeïne en suiker
Een kop koffie, cola of een dosis suiker kun je even wat energie geven, maar vervolgens daalt je energie-level. Kortom, je energiebalans raakt verstoord. Als je minder koffie, frisdrankjes, chocola en suikergoed eet, zul je je meer relaxed voelen en beter slapen.

Vermijd alcohol, sigaretten en drugs
Heel simpel: even lijk je te kunnen ontsnappen aan de (even) niet-zo-leuke of stressvolle werkelijkheid, uiteindelijk val je met excessief gebruik van deze middelen weer heel hard terug op aarde. Houd jezelf niet voor de gek, je weet zelf best wat goed en niet goed voor je is.

Zorg dat je genoeg slaapt
Goed en genoeg slapen is belangrijk voor zowel lichaam als geest. Als je niet goed of te weinig slaapt kun je minder goed nadenken, relativeren en overzicht houden. En daarmee verhoog je je kans op stress.

Lees al onze artikelen met tips en tools nog eens rustig na, ontspan en leef een lekker leven met een juiste dosis rust voor lichaam en geest!

Deel 9: Tips voor ontspanningen, relaxen en jezelf weer opladen

Leestip

Comments are closed.