Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Rust vinden door mindfulness
Categories: mindfulness, stress

Wat is mindfulness?
Mindfulness is jezelf onderdompelen in het nu. Zonder te analyseren of te gaan bedenken dat je in het nu bent. Het is ‘zijn’. Niet nadenken over de toekomst, niet mijmeren over het verleden, maar focussen op het nu.

Wil je minder stress? Probeer de volgende mindfulness-technieken:

‘Scan’ je lichaam
Focus je aandacht op de verschilende onderdelen van je lichaam. Beginnend bij je voeten ga je naar boven via je je ledematen naar je hoofd. Voel je lichaam zonder aan de sensaties labels als ‘voelt goed’ of ‘voelt slecht’ te hangen. Doe niet meer dan je lichaam voelen.

Lopend mediteren

Bij mindfulness hoef je niet persé te liggen of te staan. Je doet ’t immers vanuit je gedachte. Je focust op elke stap, bent je bewust van het ritme van je adem en voelt de wind langs je gezicht blazen.

Mindful eten
Veel mensen die last hebben van stress, eten niet bewust. Ze denken er niet bij na en zijn zich weinig bewustvan hoe ’t smaakt. Nee, ze kijken ondertussen televisie, lezen de krant of eten terwijl ze ergens heen lopen. Als je echt minder wilt stressen, eet dan bewust. Denk na bij elke hapje dat je eet.

Mindful zijn is niet gemakkelijk. Hoe snel dwalen je gedachten niet af naar iets anders? Toch moet je blijven focussen op hetgeen je op het bewuste moment aan het doen bent. Als je mindfulness-meditatie genoeg oefent, gaat je brein anders functioneren. De delen met ‘plezier’ en ‘ontspannenheid’ worden sterker, terwijl ‘stress’ en ‘negativiteit’ – en dat is wat je wilt – afzwakken.

Lezen en leren over mindfulness
Diverse boeken over mindfulness vind je hier.

Mindfulness
Mindfulness
David Dewulf

Mindfulness Werkboek
Verhalen over hoe mensen dagelijks met stress omgaan. Stap voor stap leren hoe je in het nu kunt leven, focussen en emotioneel kunt groeien. Aan de slag dus!

Mindfulness werkboek
Mindfulness werkboek
David Dewulf

Comments are closed.