Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Stress op je werk? Enkele praktische tips
Categories: stress, werk en carriere

Hoe verminder je stress op je werk? Heb je een drukke baan? Zit je vaak met stress en gespannen achter de computer?

Adem
Probeer bewust te worden van hoe je ademt. Adem niet door je borst, maar via je buik. Als je inademt voel je je buik ‘vollopen’ als een ballon, als je uitademt loopt je buik weer leeg. Adem in door je neus en heel langszaam uit door de mond. Doe het heel rustig. Neem er de tijd voor. Laat de spanning gaan. Deze manier van ademen geeft je rust, en zo voorkom je stress en spanning.

Schouders
Wees ook bewust van je schouders. Ben je geneigd om ze op te trekken als je gespannen bent? Dan doen heel veel mensen. Is niet goed. Laat ze bewust zakken. En weer terug, en weer laten zakken. Maak er een kleine oefening van. Je zult zien dat je je een gevoel van ontspanning krijgt. Heel goed om te doen, zeker als je veel achter en bureau zit.

Nog een tip: rol je schouders achterwaarts in cirkels. Dan voorwaarts.
Strek je nek door recht vooruit te kijken, in te ademen, en beweeg je hoofd dan langszaam naar rechts. Terwijl je oor je schouder nadert, adem je rustig uit. Vervolgens doe je dat ook naar de linkerkant. Heel rustig.
Als je heel gespannen bent, lukt het je misschien niet eens, maar dat maakt niet uit. Doe wat je kunt. Adem rustig uit en laat de spanning gaan….

Lezen en leren over rust op je werk
Tips van Paul Wilson over hoe je de werkdag rustiger en efficiënter doorbrengt.
Little Book Of Calm At Work
Little Book Of Calm At Work
Paul Wilson

Comments are closed.