Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Rust vinden door drie diepe ademhalingen

Drie diepe ademhalingen
Van zorgen naar inspiratie. Van angst naar in je kracht staan. Van stress naar positieve energie. Wie wil dit nou niet ☺.

Ik las het boekje Three Deep Breaths van Thomas Crum in een avond uit. Een prachtig, warm verhaal over Angus die geërgerd en gestresst door het leven gaat terwijl hij zo graag in balans wil zijn. We worden meegenomen in Angus’ bijzondere ontmoetingen en leren hoe simpel maar zo effectief ademhalen kan zijn. De beschreven techniek kost slechts enkele minuten en kan overal toegepast worden. Oefen zoveel je kunt en je zult kalm en helder zijn te midden van alle spanningen en stress die bij ons leven horen.

Hieronder geef ik je vijf tips om je op gang te helpen. Maar het boekje zelf lezen is verreweg het meest inspirerend!

♥ (1) The Centering Breath
Gecentreerd zijn of geaard zijn is eigenlijk heel natuurlijk en begint bij je ademhaling. Ontspan, volg je ademhaling met je aandacht, leg je handen op je buik. Voel je buik bewegen. Opbollend als je inademt en weer terug als je uitademt. Focus en haal adem door je neus. Aanschouw het hele proces alleen maar. Doe vooral geen moeite om je buik op te bollen of in te trekken. Het gaat vanzelf. Vergelijk het met een vriendelijke golf die vanzelf het strand opkomt en zich weer terugtrekt. Luister naar het zachte, schurende geluid wat je maakt als je zo aandachtig door je neus ademhaalt.
En voel hoe je na een paar ademhalingen steeds verder ontspant. Door deze diepe en volle ademhaling komt de zuurstof in elk deel van je longen. In tegenstelling tot de vaak zeer oppervlakkige ademhaling van velen onder ons. Houd dit een paar minuten vol. En doe het zo vaak als je kunt, dan wordt het een natuurlijke staat.

‘Ik heb geen tijd om te oefenen.’
Het kost geen tijd, het levert juist tijd op. Doe het gewoon nu!
Gebruik momenten die jij als nutteloos ziet, om je diepe ademhaling te oefenen. Bijvoorbeeld als je moet wachten voor het rode licht, of stilstaat in de file. Haal een paar keer diep adem. Of gebruik momenten die dagelijks voorbij komen als een herinnering. Als je je tanden staat te poetsen, onder de douche, ieder moment als de telefoon rinkelt en voordat je hem opneemt, als je je computer opstart, als je op het toilet zit.

Focus op energie opnemen en spanning loslaten
Zie en voel de energie die jij nodig hebt je lichaam binnenkomen bij iedere ademhaling. En laat alle spanning los bij de uitademing. Visualiseer desnoods een waterval die alle spanning meeneemt van boven naar beneden.

♥ (2) The Possibility Breath
Adem ‘de IK die je zou willen zijn’ in. Klinkt vaag, hè. Maar probeer het eens. Zie het beeld voor je van ‘je allerbeste zelf’. Visualiseer jezelf in je kracht met een duidelijk doel. Vol vertrouwen en liefdevol naar jezelf en anderen. Adem dit beeld in naar elke cel van je lijf. En blijf dit doen. Dit gaat verder dan hopen of geloven dat het mogelijk is. Je wordt het; je bent het!

Probeer het eens!
Bijvoorbeeld vlak voor een situatie waar je heel erg tegenop ziet; dat vervelende gesprek met je manager. Adem eerst energie in en laat de spanning bewust los (The Centering Breath). Neem vervolgens een Possibility Breath: maak contact met ‘je allerbeste zelf’, ‘de IK die je zou willen zijn’ en adem dit beeld in. Vul elke cel van je bewustzijn met dit beeld en ga het gesprek in. Je zult zien dat het verrassend verloopt!

De derde ademhaling houd je tegoed van me. Ik denk dat je al een heel end komt met de bovenste vijf tips. En ben je erg nieuwsgierig geworden? Misschien doet Sinterklaas het boekje wel in je schoen de komende weken ….

Veel ademplezier!

Loop je jezelf voorbij, ben je niet gelukkig of uit balans? InnerHeart helpt je je hart te volgen. Zodat je bewust vanuit je eigen kracht gaat leven en hierdoor weer geluk en voldoening ervaart. Bel of mail me: 06-27397812 of nadineschartz@innerheart.nl.

Nadine Schartz
www.innerheart.nl

Voor het boek van Thomas Crum:

Lees ook de andere artikelen van Nadine Schartz:
Vijf tips om te luisteren naar je hart
Rust vinden door gelukkig te zijn op je werk
13 vragen aan Nadine Schartz, oprichtster van InnerHeart
Tijdelijke aanbieding voor gratis loopbaanadvies

Meer leestips van Nadine:

Comments are closed.