Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Mediteren met open ogen – stap 2: je aandacht vrijmaken (deel 2/5)
Categories: boeddhisme, meditatie, rust

Rust vinden door te mediteren met open ogen
Het tweede artikel in een serie van vijf van de hand van schrijver Harry Brockhus.

Mediteren is niet moeilijk. Hier is een eenvoudige methode, die zeker niet oppervlakkig is. Deze zitmeditatie wordt dagelijks beoefend door miljoenen mensen over de hele wereld.

De Methode – 1e stap
• Ga zitten, laat je (open) ogen rusten op een punt vóór je
• Breng je aandacht naar je ademhaling
• Als je aandacht afdwaalt, breng hem zachtjes terug.

De Methode – 2e stap
• Lukt het je om je aandacht een paar ademhalingen bij de adem te houden?
• Laat dan een kwart van je aandacht rusten bij je ademhaling
• Driekwart van je aandacht laat je helemaal vrij zijn, overal om je heen, panoramisch, zonder ergens aan vast te haken
• Als je aandacht afdwaalt, breng je hem weer zachtjes terug en je begint opnieuw, steeds opnieuw. Rustig, zonder inspanning.

Zo zitten
Begin met 5 minuten per dag, voer dit langzaam op naar 15 minuten. Neem in het begin een gewone rechte stoel. Je kunt ook op een meditatiekussentje gaan zitten of op een bankje. Op je knieën of in kleermakerszit. Het maakt niet uit. Kies de makkelijkste houding die je een tijdje kunt volhouden zonder je in te spannen.

Laat je handen losjes rusten op je knieën. Houd je ogen open, laat je blik rusten op een punt circa 1,5 meter vóór je op de vloer. Ontspan je kaken en adem normaal.

Waarnemen zonder in te grijpen
Als je zo zit, merk je dat mediteren vaak helemaal niet rustgevend is. Integendeel: als je zelf zo stil wordt, merk je pas hoe druk het is in je hoofd. De ene gedachte na de andere komt voorbij. De kunst is: neem ze waar zonder er iets mee te doen. De rust komt vanzelf.

Wees zacht & vriendelijk voor jezelf
Zodra je merkt dat je adem is afgedwaald van de ademhaling, maak de gedachte niet af. Laat hem gewoon vallen. Neem jezelf vriendelijk bij de hand en keer terug naar de ademhaling. Keer op keer. Telkens weer. Afdwalen hoort bij mediteren.

En bedenk: dit is het al helemaal, je bent vanaf het eerste moment aan het mediteren. Beter dan dit hoeft niet. Laat de meditatie gewoon z’n werk doen. Rust.

Noot: dit is het 2e artikel in een serie van 5 over meditatie. Het eerste artikel vind je hier.
Het derde artikel – visualisatie – vind je hier.
Stap voor stap leer je mediteren zoals de Dalai Lama. Heb je vragen, is iets niet duidelijk? Stuur ons een mailtje.

Harry Brockhus (57) volgde de begeleidersopleiding aan de School voor Zijnsoriëntatie in Utrecht.
Hij is enkele jaren begeleider en meditatietrainer geweest, maar is nu weer vooral tekstschrijver.
Samen met zijn dochter Fleur runt hij een tekstbureau: Brockhus & Brockhus.

Comments are closed.