Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Mediteren met open ogen – stap 4: Rusten in Zijn (deel 4/5)
Categories: boeddhisme, columns, rust

Mediteren met open ogen – stap 4: Rusten in zijn
Mediteren is niet moeilijk. Hier is een eenvoudige zitmeditatie die dagelijks wordt beoefend door mensen over de hele wereld.

De Methode – 1e stap
• Ga zitten, laat je (open) ogen rusten op een punt vóór je
• Breng je aandacht naar je ademhaling
• Als je aandacht afdwaalt, breng hem zachtjes terug.

De Methode – 2e stap
• Lukt het je om je aandacht een paar ademhalingen bij de adem te houden?
• Laat dan een kwart van je aandacht rusten bij je ademhaling
• Driekwart van je aandacht laat je helemaal vrij zijn, overal om je heen, panoramisch, zonder ergens aan vast te haken
• Als je aandacht afdwaalt, breng je hem weer zachtjes terug en je begint opnieuw, steeds opnieuw. Rustig, zonder inspanning.

De Methode – 3e stap
Stel je voor dat jij zit te mediteren boven op een bergtop. Het is de hoogste berg in de wijde omgeving. Een kwart van je aandacht rust bij de berg, die staat voor de ademhaling. Driekwart van je aandacht is helemaal vrij, rustend in de onmetelijke open ruimte overal om je heen.

Terwijl je daar op die berg zit, valt de berg ineens onder je weg. Geen enkel houvast meer. Al je aandacht is nu volledig open en vrij. Ruimtelijk. Leeg. In dat bewust Zijn rust je. In die onmetelijke ruimte van je eigen geest rust je.

Zo zitten
Mediteer zo’n 15 à 20 minuten per dag. Doe 10 minuten stap 1 & 2, daarna 5 à 10 minuten rusten in stap 3.

Zit rechtop. Kies verder de makkelijkste houding die je een tijdje kunt volhouden zonder je in te spannen. Op een stoel of op een kussen, dat maakt niet uit.
Laat je handen losjes rusten op je knieën. Houd je ogen open, laat je blik rusten op een punt circa 1,5 meter vóór je op de vloer. Ontspan je kaken en adem normaal.

Net als tandenpoetsen
Als je na een tijdje merkt dat mediteren iets voor je is, geef het dan een vast plekje in je dag. ‘s Morgens na het opstaan bijvoorbeeld. Dan is het maar gedaan en hoef je er verder niet meer over na te denken. Gaandeweg merk je dat deze routine z’n vruchten begint af te werpen. Wat al heeft meditatie geen doel, het heeft wel effect.

Meditatie brengt rust in je hoofd
In het begin is mediteren helemaal niet zo rustgevend. Maar als je even volhoudt, merk je vrij snel dat er wat gebeurt. Een dag met meditatie loopt anders dan een dag zonder. Meer ontspannen, minder stress. Meer rust. Je knapt ervan op.

Hoe je het ook doet: dit is het al helemaal, je bent vanaf het eerste moment aan het mediteren. Beter dan dit hoeft niet. Laat de meditatie gewoon z’n werk doen. Rust. Rust.

Noot: dit is het 4e artikel in een serie van 5 over meditatie. Stap voor stap leer je mediteren zoals de Dalai Lama. Heb je vragen, is iets niet duidelijk? Stuur ons een mailtje.

De andere delen vind je hier:
Mediteren Stap 1
Mediteren Stap 2
Mediteren Stap 3
Mediteren stap 5

Harry Brockhus (57) volgde de begeleidersopleiding aan de School voor Zijnsoriëntatie in Utrecht. Hij is enkele jaren begeleider en meditatietrainer geweest, maar is nu weer vooral tekstschrijver.
Samen met zijn dochter Fleur runt hij een tekstbureau: Brockhus & Brockhus.

Comments are closed.