Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Mediteren met open ogen – 5 – Vragen & Tips (5/5)
Categories: boeddhisme, meditatie, rust

Rust vinden door te mediteren met open ogen – 5 – VRAGEN & TIPS

Mediteren is niet moeilijk. Dit is een eenvoudige zitmeditatie die dagelijks wordt beoefend door mensen over de hele wereld.

In eerdere afleveringen hebben we de drie stappen van deze methode doorlopen. Hier is het laatste artikel, met tips om je meditatie aangenaam te maken en makkelijker vol te houden.

De Methode – 1e stap
• Ga zitten, laat je (open) ogen rusten op een punt vóór je
• Breng je aandacht naar je ademhaling
• Als je aandacht afdwaalt, breng hem zachtjes terug.

De Methode – 2e stap
• Lukt het je om je aandacht een paar ademhalingen bij de adem te houden?
• Laat dan een kwart van je aandacht rusten bij je ademhaling
• Driekwart van je aandacht laat je helemaal vrij zijn, overal om je heen, panoramisch, zonder ergens aan vast te haken
• Als je aandacht afdwaalt, breng je hem weer zachtjes terug en je begint opnieuw, steeds opnieuw.

De Methode – 3e stap
Stel je voor: je zit te mediteren boven op een hoge bergtop. Een kwart van je aandacht rust bij de berg, die staat voor je ademhaling. Driekwart van je aandacht is helemaal vrij, rustend in de onmetelijke open ruimte overal om je heen.

Nu valt de berg ineens onder je weg. Geen enkel houvast meer. Al je aandacht is nu volledig open en vrij. Ruimtelijk. Leeg. In dat bewustzijn rust je. In die onmetelijke ruimte van je eigen geest rust je.

Zo zitten
Mediteer zo’n 15 à 20 minuten per dag. Doe 10 minuten stap 1 & 2, daarna 5 à 10 minuten rusten in stap 3.

TIP Warm je lichaam even op
Wat helpt om wakker te blijven is even lekker rekken en strekken vóór je gaat zitten.

TIP Wakker blijven
Als je wegdommelt, adem dan een paar keer diep in en schud je handen uit.

TIP Net als tandenpoetsen
Geef meditatie een vast plekje in je dag. ‘s Morgens na het opstaan bijvoorbeeld. Dan hoef je er verder niet meer over na te denken.

TIP Niet onderbreken!
Als je stopt met mediteren, hoef je deze manier van Zijn niet te onderbreken. Neem deze staat van de Geest mee in de dag… en keer er telkens naar terug. Geniet van de rust..!

Tip Vraag iemand om jou voor te lezen

Vind je het lastig om de instructies te onthouden tijdens de meditatie? Vraag iemand om ze aan je voor te lezen. Misschien wil diegene wel mee mediteren.

Hoe je het ook doet: dit is het al helemaal, je bent vanaf het eerste moment aan het mediteren. Beter dan dit hoeft niet. Laat de meditatie gewoon z’n werk doen. Rust. Rust.

Noot: dit is het 5e artikel in een serie van 5 over meditatie. Stap voor stap leer je mediteren zoals de Dalai Lama. Heb je vragen, is iets niet duidelijk? Stuur ons een mailtje.

De andere delen vind je hier:
Mediteren Stap 1
Mediteren Stap 2
Mediteren Stap 3
Mediteren stap 4

Harry Brockhus (57) volgde de begeleidersopleiding aan de School voor Zijnsoriëntatie in Utrecht. Hij is enkele jaren begeleider en meditatietrainer geweest, maar is nu weer vooral tekstschrijver.
Samen met zijn dochter Fleur runt hij een tekstbureau: Brockhus & Brockhus.

Comments are closed.