Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Lig je wakker ‘s nachts? Vijf tips om weer in slaap te vallen – deel 2
Categories: mindfulness, rust, slapen

Tips voor wie ‘s nacht wakker ligt en niet meer in slaap kan komen

1. Een heel rustig muziekje
Voor sommige mensen is muziek rustgevend. Het kan je afleiden van de onrustige gedachtes in je hoofd. Luister er heel bewust naar. Wat hoor ik? Welke instrumenten? Zet een timer aan, zodat de muziek ook vanzelf weer uitgaat gaat. Tel zachtjes mee met de muziek en…. zzzzzzz……

2. Natuurlijke, homeopathische slaappillen
Er zijn prima middelen om je te helpen beter te slapen. Middelen die niet slecht zijn voor je gezondheid of waar je verslaafd aan raakt. Het gaat om homeopathische pillen of druppels. Informeer bij je drogisterij, het kan echt de moeite waard zijn om zo een betere nachtrust te hebben.

3. Denk aan iets repetitiefs, zodat je gedachten niet gaan dwalen
De truc om te gaan schaapjes tellen, komt niet uit het niets. Om te voorkomen dat je gedachten op hol slaan, kun je aan iets repetitiefs denken. Tellen of een mantra uitspreken. Bijvoorbeeld langzaam opnieuw en opnieuw uitspreken: ‘ik maak me nu even nergens druk om, ik ga lekker slapen, en zie morgen weer verder’. Achter elkaar, tot je zzzzz…….

4. Visualiseer…
Denk aan een plek waar je rustig van wordt. Een locatie die je associeert met rust en ontspanning. Een strand, weiland of andere plek waar je eerder heerlijk tot rust kwam, bijvoorbeeld tijdens een vakantie. Stel je voor dat je op deze plek bent, hoe het eruit ziet, hoe het er ruikt en hoe je jezelf er voelt.

5. Ga even uit bed
Uit bed gaan kan ervoor voor zorgen dat je niet gaat liggen piekeren en dat je je onrustige gedachtes even loslaat. Loop even naar een andere kamer. Doe indien nodig een zacht lampje aan. Geen fel licht. Ga ook vooral geen televisie kijken of achter de computer zitten, want het licht van deze apparaten activeert je hersenen en dat is niet wat je wilt, want je wordt er nog wakkerder van. Een lekkere kop warme melk maken doet wonderen. Als je wilt slapen is cafeïne taboe, dus zet geen koffie en thee. Drink de warme melk rustig op, ga terug naar bed, lekker liggen, en ontspan…

Voor nu: slaap lekker.

Meer tips lees hier 5 tips.

Heb je direct aan het begin van de nacht al moeite met in slaap vallen? Lees deze 10 tips.
Meer weten over goed en diep slapen? Lees dit boek eens:

Ook interessant:

Comments are closed.