Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Rust vinden door te stoppen met piekeren: 5 tips
Categories: stress

Piekeren lost niets op
Pieker je regelmatig over van alles wat niet goed zou kunnen gaan? Weer wakker midden in de nacht malend over werk of persoonlijke problemen? Stop ermee! Piekeren kost je energie, maakt je onrustig en gestrest en het houdt je wakker terwijl je wilt slapen. En bovenal: het levert je niets op!

Rust.nl heeft 5 tips voor jou om te stoppen met piekeren:

1. Schrijf je gedachtes op
Als je piekert schieten de negatieve gedachtes kriskras door je hoofd. Vaak is er geen begin en eind aan de gedachtes. Als een kat die achter z’n eigen staart aanzit, maak je jezelf gek. Om deze cirkel te doorbreken raden we je aan om pen en papier te pakken (leg die ‘s nachts vast klaar naast je bed) en je gedachtes te ordenen. Waar maak je je nu precies druk om? Schrijf de problemen onder elkaar, en orden ze waar mogelijk in clusters. Als het opschrijven alleen niet genoeg rust in je hoofd brengt, bedenk dan per cluster een oplossing voor je probleem. Zet er ook bij wanneer je aan de oplossing van het probleem wilt werken, en wanneer je het opgelost wilt hebben. Hoe verder je je gedachtes aan het papier toevertrouwt en concreet maakt, hoe minder je zult piekeren.

2. Is er wel echt een probleem?
Natuurlijk is het mogelijk dat je uitdagingen voor de boeg hebt. Maar deze uitdagingen kunnen ook goed aflopen. Zorg dat je niet alleen negatief denkt. Bedenk ook wat er allemaal juist wel goed kan gaan, of inmiddels zelfs al goed gaat. Daarmee vergroot je de kans dat je activiteiten en relaties ook succesvol zullen worden, omdat je het al voor je ziet, en daarmee de oplossing ook al dichterbij kan komen en zichtbaar wordt.

Wie uitgaat van een goede afloop, slaapt vaak goed, heeft meer energie, en kan daardoor eventuele tegenvallers prima opvangen.

3. Pieker op vaste tijdstippen
Laat piekeren je niet overvallen, maar bepaal zelf wanneer je piekert. Reserveer elke dag twee piekerkwartiertjes op een speciaal gekozen ‘piekerplek’. Als je jezelf erop betrapt dat je ook op andere tijdstippen en/of plaatsen piekert, roep jezelf dan tot orde, en stel ze uit tot je piekerkwartiertje.

4. Je gedachten zijn als wolken…
In het boekje ‘De Kunst Van Het Geluk’ beschrijft de Dalai Lama heel mooi dat je negatieve gedachtes als wolken zijn. Ze zijn vaak groot en aanwezig, maar je weet dat ze in de tijd samen zullen vloeien met weer andere wolken, verdeeld raken en uiteindelijk – vaak sneller dan je denkt – weer in het niets opgaan en verdwijnen. Zo werkt het ook met piekeren. Je negatieve gedachtes zullen weer een weg vinden en verdwijnen…

5. Richt je op je ademhaling
Een andere manier om de ‘train of thoughts’ te stoppen is om aan iets anders te denken. Aan iemand die je liefhebt. Of aan de leuke dingen je kunt gaan doen de komende tijd. De vakantie die je kunt plannen…

Wat ook vaak goed helpt, is om je op je ademhaling te richten. Ga als het kan even op je rug liggen, en adem rustig door je neus in. Laat je buik als een ballon omhoog komen, en blaas zachtjes en langzaam door je mond weer uit. Herhaal dit keer op keer, en ervaar alleen je lichaam en ademhaling… Lees hier meer over rust vinden door middel van ademhalingsoefeningen.

Wil je meer lezen over stoppen met piekeren? Bekijk hier onze tips:

Je piekert je suf
Je piekert je suf
Henk Hermans

Stoppen met piekeren
Stoppen met piekeren
Ria Bettgens

Comments are closed.