Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Rust vinden door goed te slapen – 21 tips (deel 2/7)
Categories: rust, slapen

Een goede nachtrust is belangrijk. De wereld ziet er anders en vaak beter uit als je goed slaapt. Je voelt je beter en kunt meer aan. In dit artikel vind je praktische tips voor een goede nachtrust. Gebruik ervan wat je wilt. Door slechts enkele van de tips te benutten, slaap je mogelijk al beter. Lees hier de tweede set van drie tips:

4. Zorg dat je slaapkamer donker is
Je kent het wel: ‘s ochtends nog voor de wekker wakker worden. Of ergens midden in de nacht. En dan moeilijk weer in slaap komen. Soms komt dat door een verstoord slaap-waakritme. Je houdt dat ritme onder andere strak door je kamer zo goed mogelijk te verduisteren. Want licht heeft invloed op het slaap-waakritme.

5. Slaap op vaste tijden
Onregelmatig slapen is niet goed voor de kwaliteit van je nachtrust. Hoe regelmatiger je naar bed gaat en opstaat, hoe beter je slaapt. Dat geldt ook voor het weekend: wijk niet teveel af van je doordeweekse ritme. Je zult het verschil merken.

6. Wees lichamelijk actief
Lichamelijk actief zijn, bijvoorbeeld door naar je werk te fietsen, de trap te pakken in plaats van de lift en regelmatig sporten, is goed voor je nachtrust. Je slaapt er beter door. Máár, vanaf zo’n twee tot drie uur voordat je gaat slapen, raden we je aan het rustig aan te doen. Anders slaap je er juist minder goed door.

Meer tips:
Rust vinden door goed te slapen – 21 tips (deel 1/7)

Boeken over beter slapen
Zie hier onze tips voor boeken die jou kunnen helpen om beter te slapen:

Slapen en dieper slapen
Meer weten over goed en diep slapen? Lees dit boek eens:

Meer tips voor boeken over een goede nachtrust.

Comments are closed.