Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Rust vinden door goed te slapen – 21 tips (deel 4/7)
Categories: rust, slapen, stress

Een goede nachtrust is belangrijk. De wereld ziet er anders en vaak beter uit als je goed slaapt. Je voelt je beter en kunt meer aan. In dit artikel vind je praktische tips voor een goede nachtrust. Gebruik ervan wat je wilt. Door slechts enkele van de tips te benutten, slaap je mogelijk al beter. Lees hier de derde set van drie tips:

Ga niet met een volle maag slapen
Tip 10: Als je lichaam, met name je maag, nog druk bezig is met het verwerken van een maaltijd als je gaat slapen, heeft dat invloed op de kwaliteit van je nacht. Het beste kun je enkele uren voordat je gaat slapen niets meer eten zodat je lichaam echt uit kan rusten zodra je in bed ligt.

Drink overdag niet teveel koffie
Tip 11: Veel koffie drinken kan ook impact hebben op de kwaliteit van je nachtrust. Probeer na 15.00 uur ‘s middags geen koffie meer te drinken, en beperk het daarvoor tot zo’n drie kopjes. Wil je ‘s avonds nog een koffie? Probeer eens een cafeïne-vrije kop.

Rust, bedtijd en regelmaat
Tip 12: Voor kinderen is het belangrijk dat zij op vaste tijden naar bed gaan. ‘Rust, reinheid en regelmaat’ wordt dat vaak genoemd. Maar wist je dat het voor volwassenen minstens zo belangrijk is? Vaak slapen mensen van zondag op maandag niet goed, omdat ze de twee nachten ervoor uit hun ritme zijn gestapt: later naar bed gegaan en langer uitgeslapen de volgende ochtenden. Wil je goed slapen en uitgerust zijn? Zorg dan voor regelmaat in je slaapritme.

Meer tips:
Deel 1: Rust vinden door goed te slapen (1/7)
Deel 2: Rust vinden door goed te slapen (deel 2/7)
Deel 3: Rust vinden door goed te slapen – 21 tips (deel 3/7)

Boeken over beter slapen
Zie hier onze tips voor boeken die jou kunnen helpen om beter te slapen:

Het belang van goed slapen en dromen
Slecht slapen is niet goed voor de gezondheid. Wetenschapper Matthew Walker vertelt erover in zijn boek ‘Slaap’. Goed slapen en dromen zijn van belang voor met name de hersenen. Lees meer in zijn boek:

Comments are closed.