Rust.nl
Tips voor wie innerlijke en lichamelijke rust wil vinden
Slaap

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz…………….. is zo nodig
Een mens kan niet zonder slaap. Een tekort aan slaap heeft negatieve invloed op zowel je lichaam als je geest. Zo worden bijvoorbeeld je concentratie- en reactievermogen minder goed. Ook kun je emotioneler en ‘donkerder’ worden van te weinig slaap. Het leven gaat er mogelijk minder rooskleurig uitzien dan het eigenlijk is. Zonde. Daar moet je iets aan doen.

Al zijn er nog veel onduidelijkheden over de slaap en is de wetenschap op dit gebied nog vol in ontwikkeling, onder andere de Universiteit van Amsterdam heeft aangetoond dat een goede nachtrust noodzakelijk is om de informatie van de dag te verwerken en deze een plek te geven, zodat je de volgende dag weer fris verder kunt. Ook voor lichamelijk herstel en de (weder)opbouw van lichaamscellen is een goede nachtrust met voldoende slaap van belang.

Vragen over slaap
De slaap niet kunnen vatten, of midden in de nacht wakker worden en de slaap niet meer kunnen vatten. Wat kun je eraan doen? Die vraag krijgen we regelmatig. In eerdere posts gaven we tips, die we nu graag voor je op een rij zetten. Zowel voor het in slaap komen als je naar bed gaat, als voor hoe je weer in slaapt valt als je ‘s nacht ongewild wakker wordt.

In slaap vallen
Om overdag goed te kunnen functioneren, heb je 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. Val je moeilijk in slaap? Lees dan:

Tien tips om goed te slapen

Opnieuw in slaap vallen
Tips om weer in slaap te komen als je onverhoopt wakker wordt voordat je dat wilt, lees ze hier:

Wakker liggen? Vijf tips om weer in slaap te vallen
Wakker liggen? Nog vijf tips om weer in slaap te vallen (deel 2)

Meer weten over goed en diep slapen? Lees deze boeken (en dvd) eens: